Kraambed > Je lichaam herstelt

Jammer genoeg is het niet zo dat je na de bevalling meteen weer helemaal de oude bent en je oude lijf terug hebt. Net als de zwangerschap neemt het helemaal herstellen na de bevalling ook ongeveer 9 maanden in beslag. We raden je aan deze informatie eens door te lezen zodat je reële verwachtingen hebt over je herstel. 

Tijdens het kraambed

Als je net bevallen bent gaat er een enorme stoot adrenaline door je heen. Hierdoor heb je ineens geen slaap meer en heb je geen behoefte om uit te rusten. Jullie willen alleen nog maar naar jullie baby kijken. De baby is nu ook heel erg wakker en alert, dus geniet maar lekker van elkaar!

Lichamelijke ongemakken

  • Naweeën 
  • Slaapgebrek 
  • Kraamtranen 
  • Stuwing 
  • Hechtingen

Uiteraard hebben we genoeg tips en trics in huis om het allemaal wat minder vervelend te maken!

Als je genoeg rust neemt zul je, naarmate de kraamtijd vordert, merken dat je je steeds beter gaat voelen. Als de eerste week voorbij is ben je meestal weer fit genoeg om te gaan proberen een ritme te vinden voor de verzorging van jezelf, je baby en je huishouden (in die volgorde!). 

De periode na het kraambed

Ontzwangeren duurt minimaal 9 maanden tot een jaar. De eerste weken na de bevalling raden we aan om 's middags te gaan rusten. Je zult merken dat je meestal in slaap valt en anders heb je in ieder geval even rust en tijd voor jezelf. Besteed de uren dat je kindje slaapt dus niet aan achterstallig huishouden of andere dingen, maar lekker aan jezelf. Een kindje verzorgen en voeden is een complete werkdag van 8 uur over 24 uur verdeeld. Hele nachten doorslapen is er waarschijnlijk dus voorlopig nog niet bij.

Vergeet niet dat je pas goed voor je kind kunt zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt!

Dagelijkse houdingen en bewegingen met een baby

Na maanden van zwanger zijn is meestal je spierkracht verminderd en is je houding veranderd. Je lijf moet zich nu weer aan gaan passen aan de nieuwe situatie. Tijdens de verzorging van je kindje en het geven van borstvoeding of de fles is het belangrijk om zelf een goede houding aan te nemen zodat je nek, rug en schouders goed belast worden en je minder kans hebt op klachten.

Er zijn veel nieuwe houdingen en bewegingen die je doet in je dagelijkse leven nu je kindje er is; je verschoont je kindje aan de commode, je tilt de maxi-cosi, je doet je kindje in bad en daarbij komen nog alle dagelijkse huishoudelijke taken waarbij er gebukt en getild moet worden. Aangezien je lichaam na de bevalling nog niet gelijk herstelt is, en dus je conditie en spierkracht nog niet op peil zijn, heb je meer kans om klachten te ontwikkelen. 

Door gelijk na de bevallingde dagelijkse houdingen en bewegingen op een goede manier uit te voeren, kun je veel klachten voorkomen. De oefentherapeut kan je hierbij helpen. Oefentherapie praktijk 'Beter in beweging' aan de Evertjachtstraat in Tilburg-West biedt je individuele behandelingen gericht op jouw situatie. Kijk voor meer informatie op www.beter-in-beweging.com

Sporten of juist niet?

Ongeveer 6 weken na de bevalling zul je merken dat je weer wat conditie gaat krijgen en dat je minder snel moe bent. Na die periode kun je er aan gaan werken om je oude lijf weer terug te krijgen. Het is heel verschillend hoe fit je je kunt voelen na een bevalling. De een wil al gauw een beetje gaan sporten en de ander heeft juist nog heel veel rust nodig voordat zij daar überhaupt aan kan denken. Beide reacties zijn heel normaal en op dat moment goed voor jou. Vergelijk niet met anderen, maar probeer goed naar je eigen lichaam te blijven luisteren en doe alles wat goed is voor jou in je eigen tempo. Begin rustig aan met sporten. Luister daarbij wel goed naar je lijf zodat je voorkomt dat je ineens teveel gaat doen.

Je lichaam geeft duidelijk aan wanneer je over je grenzen heen gaat:

  • Je kunt een vervelend, vermoeid of trekkend gevoel in je onderbuik krijgen.
  • Je kunt een drukkend, zwaar gevoel op de bekkenbodem krijgen
  • Je kunt pijn in je liezen, rug, bovenbenen en onderbuik krijgen.

Je bekkenbodem- en buikspieren

Je kunt je bekkenbodemspieren al vrij snel na de bevalling gaan trainen. Dit is belangrijk om verzakkingen en incontinentie te voorkomen. Gemiddeld 6 weken na de bevalling kun je starten met buikspieroefeningen. In de folder  kraambedadviezen (246,5 KB) heeft bekkenfysiotherapeut Fleur Segeren enkele adviezen en oefeningen voor jullie op een rijtje gezet.

Algemeen

Je herstel na een bevalling hangt niet alleen af van de conditie waarin je voor de bevalling verkeerde maar ook van het verloop van de bevalling. Wanneer er complicaties zijn geweest tijdens de zwangerschap (bijvoorbeeld een zwangerschapsvergiftiging) of tijdens de bevalling (een kunstverlossing of een keizersnede) duurt het meestal langer voordat je weer hersteld bent. In deze situaties krijg je vanuit het ziekenhuis ook nog allerlei adviezen mee om je herstel te bespoedigen. De belangrijkste boodschap blijft: LUISTER NAAR JE LIJF!

Cursussen

Ook voor deze periode zijn er verschillende cursussen ontwikkeld die je herstel bevorderen. 

Wanneer je zwangerschapsgym bij Thebe hebt gevolg kun je er voor kiezen om de nagym te gaan doen. 

Mom in balance biedt sportprogramma's aan, bijvoorbeeld "back in shape" en daarna "mom in shape"

Onder andere bekkenfysiotherapeute Fleur Segeren organiseert  Fitte mama's (439,4 KB)

Helaas is het niet zo dat je na je bevalling direct weer helemaal de oude bent. We leggen je uit wat je tijdens je kraambed kunt verwachten en in de periode daarna. Waar kun je last van hebben en hoeveel tijd heeft je lichaam nodig om te herstellen van de zwangerschap en bevalling?