Zwangerschap > De meestgestelde vragen

Wanneer voel ik de baby bewegen? Mag ik blijven sporten? Mogen we vrijen tijdens de zwangerschap? En hoe zit het met tillen als ik zwanger ben? Deze, en andere vragen worden beantwoord.

Wat gebeurt er nu eigenlijk allemaal in mijn buik?

Onderstaand filmpje zegt genoeg.....

Hoeveel mag ik aankomen in de zwangerschap?

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen die voor de zwangerschap een lage of normale BMI hebben, meer mogen (moeten) aankomen dan vrouwen die met een hoge BMI starten. Gemiddeld komt de gewichtstoename neer op ongeveer 12 kg.

Om 'gezond' aan te komen tijdens je zwangerschap is het belangrijk dat je een goede balans vindt tussen eten en bewegen. Er zijn veel websites met lekkere, gezonde recepten. Kijk bijvoorbeeld eens op www.puurgezond.nl. Heb alleen wel in de gaten dat er op dit soort websites geen rekening gehouden wordt met het feit dat je zwanger bent. Let dus goed op welke ingrediënten er gebruikt worden. Eet in ieder geval vezelrijk, drink minimaal 2 liter water per dag en probeer het snoepen te beperken. 

Het is slecht om te gaan lijnen als je zwanger bent of borstvoeding geeft. De afvalstoffen die daarbij vrijkomen, zijn schadelijk voor je baby. 

Wanneer kan ik de baby voor het eerst voelen?

Als je voor het eerst zwanger bent, voel je het eerste leven gemiddeld bij 20 weken. Bij volgende zwangerschappen is het vaak iets eerder omdat je dan weet wat je moet voelen en je baarmoederwand slapper is. Het eerste leven wordt vaak omschreven als een luchtbelletje of een vlinder die door je buik kriebelt. Je partner moet helaas langer wachten voordat hij de baby kan voelen. Dat is gemiddeld bij 24 weken. Pas na 26 weken hoef je de baby elke dag te voelen. De folder "je baby voelen bewegen" geeft je nog meer informatie over dit onderwerp. 

Mag ik blijven werken?

Over het algemeen kun je prima blijven werken als je zwanger bent. Uiteraard is dit wel afhankelijk van hoe je je voelt. Bij bepaalde klachten kan het zijn dat wij je adviseren het rustiger aan te gaan doen. Het kan zijn dat je werkt met bepaalde stoffen of onder bepaalde omstandigheden waardoor je je afvraagt of dat wel goed is voor de baby. Mogelijk vind je al antwoord op jouw specifieke vraag in onze online bibliotheek . Wanneer dit niet het geval is kun je altijd terecht bij je ARBO-arts. Deze is het beste op de hoogte van jouw werksituatie. De ARBO-arts heeft beroepsgeheim. Je vraag of probleem zal dus altijd vertrouwelijk behandeld worden.

Mag ik nog sporten?

Zwanger zijn is geen reden om te stoppen met sporten. Misschien is de zwangerschap juist wel een goede reden om ermee te beginnen?! Mom in balance is speciaal ontwikkeld voor zwangere vrouwen die voor en na hun zwangerschap actief bezig willen zijn. 

Uiteraard zorgt sporten ervoor dat je gewichtstoename minder is, maar het is ook bewezen dat vrouwen met een goede conditie minder kans hebben op complicaties tijdens de bevalling. 

Het is op den duur wel verstandig om je tempo wat aan te passen. Het is niet de bedoeling dat je lichamelijke klachten overhoudt aan het sporten. Luister dus goed naar je lijf. Train niet te lang en te intensief. Als je het erg warm krijgt loopt je lichaamstemperatuur op en daar kan je baby last van hebben. Houdt er verder rekening mee dat je steeds zwaarder wordt en dat je je buik ook mee moet dragen. Dit kan ervoor zorgen dat het sporten wat moeizamer gaat.

Fietsen en zwemmen zijn leuke activiteiten om te doen. Je hoeft je eigen gewicht niet te dragen. Sporten die je beter kunt laten zijn balsporten, avontuursporten (bunjeejumpen of parachutespringen), vechtsporten, diepzeeduiken en sporten waarbij je vaak valt.

Moet ik extra vitaminen slikken?

Als jullie besluiten zwanger te willen worden raden we aan te starten met het nemen van foliumzuur. Dit gebruik je totdat je 10 weken zwanger bent. Meer informatie hierover vind je hier. Gebruik je gezonde, afwisselende voeding dan is het niet nodig daarnaast nog een voedingssupplement te nemen. Wanneer je toch extra vitaminen wilt slikken kun je het beste iets nemen wat speciaal is samengesteld voor zwangeren. Hierin is de hoeveelheid vitamine A aangepast en er zit extra ijzer en calcium in. Onderzoek heeft wel uitgewezen dat Omega-3-vetzuren goed zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en de ogen van de baby. Deze vetzuren zijn met name te vinden in vis. Wanneer je niet 2 maal per week vette vis eet, is het aan te raden extra visoliecapsules te slikken. In sommige gevallen geven we je wat adviezen om je ijzergehalte op peil te houden:  Adviezen bij laag Hb.pdf (69,8 KB)

Kan vrijen kwaad voor de baby?

Nee, jullie baby heeft er totaal geen last van als jullie gemeenschap hebben. Doordat je je ontspannen en gelukkig voelt, is het zelfs goed voor de baby.

Veel vrouwen hebben aan het begin van de zwangerschap geen zin in seks. Ze zijn moe en zijn soms bang dat er een miskraam van komt. Je kunt geen miskraam opwekken door het vrijen. Doordat de doorbloeding verbetert in het bekkengebied keert de zin in vrijen rond 20 weken vaak terug. Het kan wel “anders” voelen dan buiten de zwangerschap. Aan het eind van de zwangerschap gaat de buik behoorlijk in de weg zitten waardoor het wat lastiger kan worden om te vrijen.

Soms kan er na het hebben van gemeenschap wat bloedverlies optreden. Er is dan een klein bloedvaatje in de baarmoedermond stuk gegaan. De baby merkt hier dus niks van en het is ook geen reden om niet meer te mogen vrijen. Bel ons wel altijd op als je bloedverlies hebt.

Mag ik zonnen?

Wanneer je gaat zonnebaden of onder de zonnebank gaat kan je lichaamstemperatuur behoorlijk oplopen. Je baby krijgt het dan ook erg warm en dat is nadelig voor zijn conditie. Bovendien kan zonnen een zwangerschapsmasker veroorzaken. Dit kan geen kwaad maar veel zwangeren vinden het niet mooi. Na de bevalling kan het lang duren voordat het weg is. Ga dus niet te lang onder de zonnebank of zonnebaden. Zoek op tijd wat verkoeling.

Mag ik naar de sauna?

Ook in de sauna stijgt je lichaamstemperatuur. We raden je af om de eerste drie maanden naar de sauna te gaan omdat deze temperatuurstijging afwijkingen kan veroorzaken. Als je nog nooit naar de sauna bent geweest is het niet verstandig er in de zwangerschap mee te beginnen. Je kunt namelijk sneller last hebben van de warmte. Neem ook altijd iemand mee, voor het geval je niet lekker wordt.

Verder adviseren we om maximaal 10 minuten in een sauna te gaan en niet in het heetste deel te gaan liggen. Spring niet meteen in een ijskoud dompelbad. De temperatuursverschillen voor de baby zijn dan te groot. Koel langzaam af.

Mag ik nog op vakantie?

Ja, zolang de zwangerschap goed verloopt is dat geen probleem. Als jullie met het vliegtuig gaan is het verstandig om bij de vliegtuigmaatschappij te vragen tot welke zwangerschapstermijn je mee mag. Kijk op de website van de vliegtuigmaatschappij of zij een verklaring hebben die je kunt downloaden, printen en door ons kunt laten invullen. Wanneer je zo'n verklaring niet kunt vinden vraag dan altijd twee zwangerschapsverklaringen aan ons: voor de heen- en de terugreis.

Gaan jullie met de auto op vakantie en moet je ver rijden, las dan wat meer tussenstops in om je benen te strekken. Doe er eventueel twee dagen over.

Je kunt op wintersport zolang je vakantiegebied niet boven de 2150 meter ligt. Wanneer je hoger gaat zit er te weinig zuurstof in de lucht. Houdt er met skiën rekening mee dat je door je buik sneller uit balans bent en dat je erg kwetsbaar bent als je valt. Als je erg graag wilt gaan, ga dan vroeg in de zwangerschap.

We willen je vragen altijd je zwangerschapskaart mee op vakantie te nemen. Als je ongerust bent of je hebt vragen bel dan ook vanuit het buitenland altijd eerst naar ons.

Vertel het altijd tegen ons als je in een buitenlands ziekenhuis hebt gelegen.

Moet ik ergens speciaal op letten tijdens de vakantie?

Drink altijd water uit de fles. Verder kun je beter geen ijs van de straatventer kopen. Je weet nooit hoe lang dat ijs er al ligt. Vers fruit kun je het beste schillen voor je het eet. Krijg je ondanks deze maatregelen toch diarree, dan is het belangrijk ervoor te zorgen dat je niet uitdroogt. Om dit te voorkomen kun je ORS meenemen. Imodium of Norrit mag je niet nemen tijdens de zwangerschap. 

Mag ik de babykamer schilderen?

Wanneer je het zelf gaat doen kies dan verf op waterbasis en zorg dat je de ruimte goed kunt ventileren.

Ook voor het verven van de box of andere babymeubels kun je het beste verf op waterbasis nemen. Als je kindje er dan eens op gaat kauwen, dan kan die verf het minste kwaad.

Mag ik een röntgenfoto bij de tandarts laten maken?

Nee, het is het verstandigst dit na de bevalling pas te laten doen. De röntgenstralen kunnen de groeiende cellen van de baby beschadigen. Het is onmogelijk om een veilige dosis straling te bepalen.

Hoort bloedend tandvlees bij de zwangerschap?

Je gebit en je tandvlees zijn erg kwetsbaar in de zwangerschap. Door de hormonen hebben bacteriën in je mond meer kans zich te ontwikkelen. Breng daarom een extra bezoek aan de mondhygiënist. Wanneer het voor een behandeling nodig is je te laten verdoven, kun je dit laten doen. Er zijn geen schadelijke effecten voor de baby aangetoond.

Mag ik nog zwaar tillen?

Zwaar tillen kan geen kwaad voor de baby. Het is alleen wel de vraag of het verstandig is voor je eigen lijf. Je buikspieren worden door tillen belast, terwijl hun functionaliteit niet optimaal is als je zwanger bent. Hierdoor bestaat het gevaar dat de buikwand na de zwangerschap erg is verzwakt.

Mag ik mijn haar verven?

Het advies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) luidt dat je het verven beter kunt uitstellen tot na de bevalling omdat het niet strikt noodzakelijk is dat het gebeurt. Haarverf bestaat uit chemische bestanddelen die ongezond zijn. Hiervan komt echter zo weinig in je lichaam terecht dat het niet wetenschappelijk is bewezen dat het schadelijk is voor de baby. Kijk ook uit met het gebruik van henna. 

Mijn baby ligt in een stuitligging, wat nu?

Soms is je baby wat eigenwijs en gaat hij of zij in stuitligging liggen. Tijdens het spreekuur voelen we dit met onze handen en rond 35 weken krijg je nog een echo om zeker te weten hoe je kindje ligt. 

Als de baby in stuitligging ligt kun je zelf een aantal dingen proberen om het te laten draaien. Deze tips vind je hier op een rijtje:  Adviezen bij stuitligging (70,4 KB)

Hieronder tref je een filmpje van het Catharina Ziekenhuis waarin heel duidelijk verteld wordt hoe een versiepoging (draaipoging) in zijn werk gaat. De werkwijze in Tilburg is hetzelfde.