Zwangerschap > Veelvoorkomende klachten

Helaas horen er ook heel wat kwaaltjes bij de zwangerschap. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende klachten, en vooral: wat kun je er aan doen?

Misselijkheid

Als je zwanger bent, maakt je lichaam het hormoon HCG aan. Dit veroorzaakt de misselijkheid. Meestal gaat het vanzelf over na ongeveer 15-16 weken zwangerschap. We hebben enkele tips voor je op een rijtje gezet:  Adviezen bij misselijkheid (72,8 KB)

Neem contact met ons op als je geen vocht en voedsel kunt binnenhouden.

Vermoeidheid

De eerste helft van de zwangerschap hebben veel vrouwen last van vermoeidheid. Je bent een mensje aan het bouwen. Je kunt je wel voorstellen dat dit veel energie kost. Verder ligt er nog een oorzaak in de hormonale veranderingen. Luister zoveel mogelijk naar je lichaam en ga rusten of slapen als je daar behoefte toe voelt.

Bandenpijn

Je baarmoeder ligt niet los in je buik maar is opgehangen aan banden die vastzitten aan je bekken. Doordat je baarmoeder enorm groeit, worden de banden steeds zwaarder belast. Dit kan pijn of soms zelfs krampen veroorzaken. De bandenpijn voel je meestal in je liezen of binnenin de vagina bij een plotselinge beweging. Wanneer je hier last van hebt kan een warme kruik, douche of bad helpen. Als warmte niet helpt willen we graag dat je ons belt.

Obstipatie

Doordat het hormoon progesteron ervoor zorgt dat je spieren verslappen, gaan je darmen trager werken. Hierdoor kunnen veel zwangeren moeilijker naar de wc.

Tips om dit te voorkomen staan op een rijtje in  Adviezen bij obstipatie.pdf (72,3 KB)

Aambeien

Dit zijn spataderen van de anus. Het hormoon progesteron zorgt ervoor dat de bloedvaten van de anus verslappen. Bovendien kan het bloed moeilijker wegstromen uit het bekken door de zware baarmoeder. Als je dan ook nog eens last hebt van obstipatie kunnen aambeien ontstaan. Alle tips om de klachten te verminderen vind je in  Adviezen bij aambeien.pdf (81,1 KB) . Houd er wel rekening mee dat de aambeien waarschijnlijk pas na de bevalling helemaal zullen verdwijnen.

Vergeetachtigheid

Het hormoon progesteron zorgt ervoor dat je hersenen “verweken”. Je vergeet sommige dingen en je kunt je niet zo goed concentreren. Wen jezelf daarom aan om afspraken te noteren en schrijf je vragen op voordat je bij ons op controle komt. Bewaar dit vragenlijstje bij je zwangerschapskaart zodat je zeker weet dat je alles gevraagd hebt wat je wilt weten.

Stemmingswisselingen

Dit komt door alle hormonale veranderingen in je lichaam. Vooral aan het begin van de zwangerschap kun je sneller emotioneel, geïrriteerd of chagrijnig zijn. Het kan zijn dat je omgeving het behoorlijk moet ontgelden. Als mensen weten dat je zwanger bent, begrijpen ze het meestal wel. Probeer in ieder geval voldoende te rusten of te slapen. Vaak voel je je dan al stukken beter. Meer informatie over je emoties tijdens de zwangerschap vind je hier.

Brandend maagzuur

De kringspier tussen de slokdarm en de maag verslapt onder invloed van het hormoon progesteron. Bovendien wordt de druk in de buikholte steeds groter doordat de baby groeit. Hierdoor kan de zure maaginhoud makkelijker terug naar de slokdarm lopen. Hierbij de tips om dit te verhelpen:  Adviezen bij brandend maagzuur.pdf (71,3 KB)

Slaapproblemen

Slecht slapen is een van de meest voorkomende problemen tijdens de zwangerschap. Het kan op alle momenten in de zwangerschap voorkomen en kan ook verschillende oorzaken hebben. In het begin heeft het meer met hormonen te maken en later in de zwangerschap lig je natuurlijk minder lekker met je dikke buik. We hebben wel wat tips op een rijtje gezet die mogelijk helpen:  Adviezen bij slaapproblemen.pdf (70,1 KB)

Als je slecht slaapt door lichamelijke ongemakken kan langer uitslapen of (kort) overdag slapen je vermoeidheid verminderen.

Witte vloed of afscheiding

Door de zwangerschapshormonen wordt het weefsel in de vagina veel soepeler. De slijmvliezen worden ook extra doorbloed waardoor er ook meer vocht wordt uitgescheiden. Afscheiding ziet er melkachtig wit uit. Gebruik zo min mogelijk inlegkruisjes en was je alleen met water. Draag katoenen ondergoed. Wanneer je naast afscheiding last hebt van jeuk en een rode, gezwollen schaamstreek kan er sprake zijn van een vaginale schimmelinfectie. De huisarts kan hiervoor een middel voorschrijven wat je mag gebruiken tijdens de zwangerschap.

Carpaal Tunnel Syndroom

Doordat je vocht vasthoudt en/of doordat je houding verandert kun je last krijgen van tintelende vingers en krachtverlies in je handen. Ook hiervoor hebben we tips paraat:  Adviezen bij CTS.pdf (63,8 KB)

Bloedend tandvlees

Door de zwangerschapshormonen is je tandvlees veel vatbaarder voor ontstekingen. Wanneer je last hebt van tandvleesontsteking ga je merken dat je tandvlees snel bloedt, je krijgt een vieze smaak in je mond of je hebt last van een ruikende adem. Een ontsteking kan er zelfs voor zorgen dat je tanden uitvallen. Bovendien is er een verhoogde kans op vroeggeboorte en zwangerschapsvergiftiging. Onderhoud je gebit in de zwangerschap dus net zo goed, of nog beter als buiten de zwangerschap. Een mondhygieniste kan je daarbij helpen. Kijk hier voor een mondhygieniste bij jou in de buurt.

Jeuk

Je borsten en je buik groeien hard. Soms kan de huid dit niet bijbenen en komt er een grote spanning te staan op het onderhuidse bindweefsel. Dit geeft jeuk zonder dat er uitslag op de huid te zien is. Het kan wel betekenen dat je striae of zwangerschapsstriemen krijgt.

Je kunt proberen dit te voorkomen door je huid vast te pakken en zover mogelijk naar boven te trekken. Dan rol je door terwijl je blijft trekken.

Zwangerschapsjeuk kan behalve op je buik en borsten ook op je armen en benen voorkomen. Soms heb je jeuk over je hele lijf. Er kan dan ook sprake zijn van huiduitslag. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat je lever de afvalstoffen niet voldoende uit je lichaam kan afvoeren.

Een heleboel tips om de jeuk te verlichten vind je hier op een rijtje:  Adviezen bij jeuk.pdf (81,5 KB)

Bespreek de jeuk altijd met ons!

Harde buiken

Je baarmoeder is een holle spier de regelmatig samentrekt. Een harde buik kan wat ongemakkelijk zijn. Het wordt wel omschreven alsof er ineens een voetbal in je buik zit.

Harde buiken kunnen ontstaan doordat je baby schopt, je zelf ineens van houding verandert, je een volle blaas hebt of wanneer je het erg druk hebt gehad.

Als je vaak harde buiken hebt willen we het graag weten. Mogelijk zullen we je adviseren om het wat rustiger aan te doen. Wanneer de harde buiken ook wat pijnlijk zijn is een blaasontsteking misschien de oorzaak. We zullen je dan vragen wat urine naar de huisarts te brengen, ook als je geen last hebt van pijn bij het plassen of andere “klassieke” symptomen.

Dikke handen en voeten

Het is heel normaal dat je vocht vasthoudt in de zwangerschap. Zeker als het warm weer is heeft bijna iedere zwangere er last van. Wanneer je bloeddruk goed is kan het geen kwaad. Natuurlijk hebben we ook voor dit probleem nog wel wat tips:  Adviezen bij oedeem.pdf (68,7 KB)

Bekken- en rugpijn

Wanneer de pijn hoog in je rug zit wordt deze meestal veroorzaakt door een verkeerde houding. Door de groei van je borsten en je buik gaan veel vrouwen met een (te) holle rug staan. Er komt dan veel spanning te staan op de spieren tussen de schouderbladen. Bij een oefentherapeut of op de zwangerschapsgym of –yoga krijg je vaak tips om je houding te corrigeren.

Lage rugpijn en bekkenklachten zijn voor een deel toe te schrijven aan de verslappingshormonen relaxine en progesteron. Het begint vaak met een beurs, moe gevoel in het kruis, in je onderrug of rond de heupen. Later wordt het een constant zeurende pijn, afgewisseld door pijnscheuten. Vaak heb je “opstartproblemen” bij het begin van een beweging.

Er zijn veel adviezen te geven over hoe je om kunt gaan met deze klachten. De belangrijkste vind je hier: Adviezen bij bekken- en rugpijn.pdf (94,0 KB) .

Wanneer je merkt dat de pijn erger wordt, is het verstandig er eens door een bekkenfysio-, mensendieck- of cesartherapeut naar te laten kijken. Deze kan beoordelen of het bekkenpijn is. Hiervoor heb je geen verwijsbrief van je huisarts nodig. Als je er vroeg bij bent kunnen de klachten tijdens de zwangerschap nog wel verminderen of verdwijnen, anders is het een kwestie van proberen een verergering van de klachten te voorkomen.